Головна » 2015 » Жовтень » 11 » Освіта для стійкого розвитку в місті Маріуполі: основні пріоритетні напрямки реалізації Міжнародного проекту
00:05
Освіта для стійкого розвитку в місті Маріуполі: основні пріоритетні напрямки реалізації Міжнародного проекту

Освіта для стійкого розвитку в місті Маріуполі: основні пріоритетні напрямки реалізації Міжнародного проекту

Людство дедалі більше усвідомлює необхідність перетворення свого життя на безпечне, здорове та радісне. Враховуючи особливості сьогодення і тенденції глобалізації громадського життя, можна стверджувати, що потрібна ідеологія, яка б брала до уваги сучасні особливості переходу до ліберально-ринкової економіки і входження в міжнародні структури. Це ще раз підкреслює необхідність комплексних кардинальних структурних зрушень в управлінській сфері, у тому числі в природо-ресурсній площині.

Слід зазначити, що запобігання негативним наслідкам людської діяльності і проведення попереджувальних заході в для створення безпеки населенню і навколишньому середовищу сьогодні є одним із найважливіших завдань, що постають перед урядом і відповідними державними органами України. Стійкий економічний розвиток в останні два-три десятиліття потребує серйозних організаційних і управлінських витрат на зазначені цілі. Зростаючий транскордонний екологічний вплив і інші негативні наслідки свідчать також про необхідність посилення міжнародної діяльності в сфері забезпечення безпеки і створення погоджених глобальних заходів у напрямках реалізації принципів сталого розвитку.

Напевно, саме тому, що місто Маріуполь перебуває на лінії конфлікту як з природою, так і з людьми, проект “Освіта для стійкого розвитку” набув актуального значення.

Місто Маріуполь – це перш за все велике промислове місто, де забруднення атмосферного повітря досягло критичного рівня. Велику увагу в навчальних закладах освіти вчителі приділяють екологічному вихованню, а з 2014 року почав працювати, за сприянням компанії “Метінвест”, проект “Зелений росток”. В десяти міських клубах діти отримують екологічні знання та практичні навички, які знадобляться їм у повсякденному житті. Для школярів також готується підручник з рекомендаціями щодо бережного ставлення до природних ресурсів та порадами щодо поводження з побутовими відходами. Активними учасниками даного проекту стали вчителі, які пройшли тренінги з ОСР: Боруш О.М. (ЗОШ №47), Тарасенко Н.П. (СШ №5), Бервінова А.А. (НВК №27).

Разом  з учасниками проекту “Зелений росток” навчальні заклади міста проводять акції щодо збереження навколишнього середовища. Так у квітні в мікрорайоні “Черьомушки” діти навчальних закладів: ЗОШ №15, ЗОШ №33 провели захід до дня навколишнього середовища.  Школярі з плакатами та інформаційними листівками запрошували мешканців мікрорайону відмовлятися від поліетиленових пакетів на користь багаторазових сумок, крім того, агітували приносити використані батарейки в школу, де встановлена ​​тара для збору. Крім того, закликали здавати макулатуру, тим самим зберігати зелені «легені» нашої планети. За час акції зібрано 750 кг макулатури, що дозволило зберегти життя семи деревам. Усі виручені кошти були спрямовані на організацію занять з курсу «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» у літньому пришкільному таборі.

Питання енергозбереження потрібно обговорювати з дітьми як у школі, так і вдома – це майбутнє екологічної безпеки не тільки України, а й усього світу. Енергозбереження – це сукупність трьох основних видів заходів: моніторинг вжитку енергоресурсів, регулювання витрати тепла, енергії та води, підвищення мотивації учасників. Лише використання всіх трьох елементів одночасно дає ефект. Тому в місті кожного року проходять декади енергозбереження, де учні презентують практико-орієнтовані проекти “Збережемо енергію”. Третій рік поспіль на базі ПДТУ проходить регіональна науково-практична конференція «Енергія. Енергозбереження. Екологія», де працює секція «Енергозбереження вдома та в школі в умовах сталого розвитку». Учні навчальних закладів презентують свої проекти з даного питання. Старшокласники ЗОШ №26, НВК №28, СШ №5, НВК №14, ЗОШ №52 запропонували проекти створення енергоефективних шкіл та як в умовах міста виробляти електроенергію, використовуючи альтернативні джерела, наприклад, сміття. Кращі роботи отримують нагороди від компанії “Rehau”.

Є  такий афоризм: «Не даруй людині картину – подаруй їй фарби й полотно. Не даруй людині книгу – подаруй блокнот і ручку. Не даруй того, що ти вважаєш щастям, подаруй їй можливість обирати своє щастя» – це і є сенс моєї співпраці з обдарованими дітьми. Не обирати за своїх учнів їх майбутню долю, а допомогти їм пізнати цей світ і знайти в ньому своє призначення. Не втручатися постійно в процес їх самопізнання, а чекати, коли учень звернеться з питанням, за порадою або з цікавою пропозицією. Це схоже на те, як вирощують квітку. Тільки в цьому випадку вчитель – і садівник, і сонячне тепло, і живляча волога. Ти підживлюєш, зігріваєш цей несміливий, поки що маленький паросток, але, пробиваючись крізь землю, рости, всмоктувати те, що дає оточуючий світ, він має самостійно. Курс “Уроки для стійкого розвитку” дає можливість учням не тільки уявляти своє бажане майбутнє, а й активно його наближати. Учитель лише створює умови для безпечного і ефективного процессу навчання, запрошує взяти в ньому участь, використовуючи найрізноматніші форми та методи роботи.

Діти з батьками та вчителями активно включились в проект, було зібрано багато цікавих матеріалів і на початку літа з’явився сайт проекту http://marosvitadev.ucoz.ua/. Передумовою створення сайту став міні-проект “Освіта для стійкого розвитку в пришкільних таборах та під час проведення навчальних практик у школі”.

Важливе місце серед визначальних чинників сталого розвитку займаюють: визначення нових пріоритетів, відмова від тупикових сучасних моделей економічного розвитку та споживання; розвиток демократії та прав людини. Необхіодно переходити на позицію «Людина як ціль економічного зростання, а не його засіб». Такі ідеї знаходять відображення в роботах старшокласників, які вони презентують на міському конкурсі «Мій Маріуполь: реалії та перспективи економічного і соціального розвитку». Цікаво проходять економічні форуми в межах освітніх округів.

В багатьох навчальних закладах відзначається День Європи під гаслом «З Європою в серці». 

Україна є частиною Європи. Європа – це велика міцна родина, об’єднання прогресивних, демократичних держав. Європейці поєднані спільною ідеєю процвітання та миру. У ці травневі дні все європейське співтовариство відзначає День Європи. Цей день став символом нового початку, вільного та успішного шляху.

У цей день у школі №5 пройшов конкурс газет, відеороликів, комп'ютерних презентацій на тему "Ми - європейці". На кожному поверсі відкрилися "павільйони" країн, де на імпровізованих концертних майданчиках звучали музика, пісні, вірші, етюди на іноземних мовах.

Учні 6-7 класів із задоволенням показували танцювальні номери, проводили майстер-класи, ігри, вікторини, а ще приготували смачні страви європейської кухні.

З великим інтересом старшокласники відвідали заняття євро клубу, де проводився тренінг на тему «Європейські цінності».

Як кажуть, один у полі не воїн. Сьогодні освіта для сталого розвитку передбачає докорінні зміни в навчально-виховному процесі. Сучасний учитель повинен перейти від передачі знань до створення умов для активного засвоєння аби діяльність учня базувалась на компетентному підході до навчання.

 Починаючи з 2013 року, у місті реалізується Міжнародний проект «Освіта для стійкого розвитку». Більше 200 педагогів пройшли тренінги. Великого значення набуває обмін досвідом між колегами через різні форми роботи: творчі групи, майстер-класи, вебінари, творчі лабораторії тощо. Звичайно, щоб просувати якісь ідеї, необхідні однодумці і вони в мене знайшлися – це не тільки вчителі, вихователі, адміністрація навчальних закладів, але й методисти МНМЦ: Упир Т.І., Кошкер А.Й., Халєєва Л.М, які координують окремі напрямки роботи. Щоб вести за собою необхідно не зупинятись у цьому русі ні на крок. Тому в нас багато планів. Для класних керівників створена методична площадка, вихователів об’єднались у творчі групи. А ще в планах інтеграція з проектом «Зелений росток», розширення номінації Всеукраїнського конкурсу «Місто своїми руками», долучення батківської громади до проекту «Стале домогосподарство».

Стале суспільство – це суспільство, яке зберігається протягом життя багатьох поколінь і характеризується далекоглядністю, гнучкістю і мудрістю, за яких не руйнуються його фізичні та соціальні системи життєзабезпечення, чого і прагнуть освітяни міста Маріуполя. Вони переконані: «Якщо знання ведуть до дискусії, то тільки розуміння - до дії».

Тренер проекту, методист МНМЦ,                                                   Добровольська С.В.
вчитель географії та економіки СШ №5

Переглядів: 961 | Додав: Світлана | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Календар
«  Жовтень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Наше опитування
Я ознайомлений з проектом "Освіта для стійкого розвитку"
Всього відповідей: 8
Контакти
Добровольська Світлана Вікторівна - dobrovolska_sv@ukr.net Упир Тетяна Іллівна - ilintan@yandex.ua Кошкер Антоніна Йосипівна - antonina.koshker@gmail.com Халєєва Любов Миколаївна - Haleeva8@ukr.net
Годинник